Smrtka série // recenze

SMRTKA aneb názor na celou sérii

1.DÍL - SMRTKA

Autor : Neal Shusterman
Počet stran : 384
Orig název : Scythe
Žánr : sci-fi, dystopie
Anotace : Ve světě budoucnosti lidstvo zvítězilo nad nemoci, stárnutím a nakonec i nad smrtí. Nikdo neumírá a Zemi hrozí přelidnění. Jedinými, kdo může ukončit život, jsou tak „smrtky“. Dva mladí lidé, Citra a Rowan, jsou vybráni, aby se stali učedníky tohoto řemesla – což je role, po níž ani jeden z nich netouží. Musí si osvojit „umění“ brát život, a přitom mít na paměti, že když se jim to nepodaří, mohou vlastní život ztratit. Okolnosti je postaví proti sobě a brzy je jasné, že pokud jeden z nich vyhraje, druhý musí zemřít… Za dokonalý svět je třeba zaplatit vysokou cenu.
Hodnocení : Tuhle sérii mám v knihovně poměrně dlouhou dobu, ale k samotnému přečtení jsem se rozhdla až teď. Chtěla jsem na to mít tu správnou náladu a nakonec jsem zjistila, že se mi to určitě vyplatilo. První díl Smrtky byl za mě velice dobrý. Už od začátku se tam něco děje a vím, že pár lidí těch prvních sto stran trochu nudil, ale mě to hrozně sedlo a byla jsem ráda, že si protnentokrát autor nechává chvíli než všechno začne nabírat obrátky. Citra a Rowan jsou jedni z těch nejlepších hlavních hrdinů, se kterými jsem měla čest se setkat a po dočtení této série mají v mém srdci místo, protože je žeru jako blázen! Nečekejte, že tam bude romntika, tahle série je spíš o lžích, intrikách a hlavně o akci! Upřímně ta romantika by se mi sem ani nijak zvlášť nehodila, takže jsem to tentokrát i přivítala. Neal Shusterman má skvělý styl psaní, je to rychlé, plyne to a vy prostě musíte číst a číst, až se dostanete ke konci Zvonu a nevíte co dělat se životem...přesně to teď prožívám totiž já. Celá série má plno skvělých myšlenek o smrti, o samotném bytí a o naplnní života, takže určitě nepřijdete i o něco na zamyšlení. Celý ten svět s Nimbem, smrtkami a lidmi, co vlastně jsou nesmrtelní jsem si zamilovala a dokonce jsem tam na chvíli chtěla i fakt být :DD. Celkově první díl hodnotím plným počtem hvězd, protože nejde jednoduše nic vytknout...a ten konec? No já toho autora žeru!
5/5

2. DÍL - NIMBUS

Autor : Neal Shusterman
Orig. název : Thunderhead
Počet stran : 440
Žánr : sci-fi, dystopie
Anotace : Rowan se rozhodl, že na vlastní pěst napraví cech smrtek a podrobí jej zkoušce ohněm – a to doslova. Po zimním konkláve zmizel v ústraní a od té doby podniká útoky na zkažené smrtky — nejen ve StředoMerice, ale na celém kontinentu. Stal se z něj lidový hrdina – smrtka Lucifer – který v černé róbě odevzdává zkorumpované smrtky plamenům. Citra, z níž se pod dohledem smrtky Curieové stala mladší smrtka, zkaženost vidí a chce ji změnit zevnitř, ale na každém kroku nachází překážky, a dokonce se ocitá v ohrožení života. Rozkol mezi „starou gardou“ a „novým řádem“ se vyostřuje a vzájemné soupeření přechází od slov k činům. Nad tím vším bdí vševědoucí Nimbus – jediný, kdo má moc řešit závažné problémy dokonalého světa. Ale vloží se do toho, nebo bude jen přihlížet, jak se dokonalost mění v úpadek?
Hodnocení : Druhý díl Smrtky byl ze začátku ještě lepší než samotná Smrtka. I když se tu stále méně a méně objevuje Rowan, tak je tu pořád Citra, příběh nabírá obrátky, začíná to být opravdu zamotané a praví zaporáci dostávají grády. Opět čtivé jako prase, vztah Citry a Rowana mě pořád překvapoval a pořád mě fascinuje ten svět. Opět krásně citáty o smrti a lidském bytí, dokonce možná i lepší než ve Smrtce. Malé upozornění na konec....musíte mít u sebe ten třetí díl, protože to končí TAK otevřeně, že jsem se málem zabila. Fakt nechápu lidi, kteří to psychicky zvládli vydržet. NECHÁPU. Každopádně autor si s vámi celou knihu hraje a na konci prostě to správné BUM a hrozně vás to překvapí a je to hrozně skvělý. Fakt. Tenhle díl byl snad ještě lepší...nebo ne? Já pořád nevím ..
5/5

,,Aby měl život smysl, musí existovat smrt."

,, Každá bouře se časem zklidní na příjemný větřík."

,,Čím úporněji člověk zkoumá nahodilost, tím víc vypadá náhoda jako záměr."

3. DÍL - ZVON

Autor : Neal Shusterman
Orig. Název : The Toll
Počet stran : 544
Žánr : sci-fi
Anotace : Ve světě smrtek je všechno jinak. Citra a Rowan zmizeli. Plovoucí město Trvalka je pryč. Zdá se, že už nezbývá nic, co by mohlo smrtkovi Goddardovi zabránit, aby uchvátil absolutní moc. Když se teď Nimbus odmlčel, zůstává otázka: Může ho ještě někdo zastavit? Odpověď mohou dát Tón, Zvon a Hrom.
Hodnocení : Třetí a poslední díl této trilogie byl sice o něco horší, ale pořád byl kvalitní. Pokud čekáte, že tu bude Citra a Rowan tolik jako v prvním a druhém, tak vás bohužel vyvedu z omylu. Nebudou. Ale není to něco, co by bylo špatný, jen nečekejte první díl. Tahle bichle, co má skoro 600 stran je plná akce, nových postav a dějů a hlavně tolik zápletek a nových věcí, že se z toho zblaznite. Autor to má tak dobře promyšlené, že bez toho třetího dílu nemáte ani polovinu příběhu. První polovina byla hlavně za mě taková poznávací, nové děje, nové postavy a také plno vysvětlování z druhého dílu. Ta druhá polovina byla hodně akční, pořád se tam něco dělo a těch nových informací, které vyplulo na povrch bylo požehnaně. Samotný konec jsem nečekala, bylo to pořád nějakým způsobem otevřené, ale byla jsem spokojená. Citra a Rowan budou navždy v mých srdcích, protože to jsou naprosto skvělí hlavní hrdinové a číst tuhle sérii se fakt vyplatilo. Pokud váháte, prostě to čtěte, je to dokonalý.
4,5/5

,,To, co se skrývá přímo před očima, se hledá nejobtížněji."

,,Já mám strach."